Galeana je jedno z mála horských městeček, je větší než
San Antonio de las Alazanas nebo Mesa de las Tablas. Galeana vás při toulkách
horami překvapí svou velikostí a vybavením. To se stalo Lubošovi, který do
Galeany přijel na motorce z Rayones a s povděkem natankoval. Kromě
toho na náměstí našel slušný hotel Magdalena, díky kterému mohl naplánovat
rodinný výlet s přespáním v této končině. Na cestu z Monterrey budete
potřebovat 3,5 – 4 hodiny. Na oběd jsme se po cestě zastavili v Linares,
odkud jsme začali pronikat do hor.
Do Galeany jsme vyrazili s přáteli na dvě noci. Termín
výletu jsme vybrali na Velikonoce, spíše kvůli dovolené, než že bychom
očekávali kulturní zážitky. A o to větší bylo naše překvapení. Galeana je administrativní a kulturní centrum horské oblasti, sjeli se sem lidé z široka daleka, ale my
byli jediní nemexičtí turisté. Samotný příjezd do města je impozantní, vypadá
to, že někdo dostal dotaci na příjezdovou komunikaci, a tak vybudoval luxusní
čtyřproudovou komunikaci s lampami a středním ostrůvkem, ale vyzbylo jen
krátký kus cesty. Při vjezdu do města nás překvapily masky, které na ulici
zastavovaly auta a vybírali mýtné. Byly docela dost děsivé, otrhaní ďáblové,
klauni a zombie.
Ubytovali jsme se v hotelu na náměstí a vyrazili na
obhlídku okolí. Namířili jsme si to k Laguna Labradores, která je zvláštní
tím, že jí hladina stoupla o několik desítek cm výše, než bylo zřejmě
plánované, a tak posezení na břehu jezera je vlastně jen pro ty, kteří si
chtějí máchat nohy ve vodě. A takové teplo tady zas tak moc často nebývá. Po
jezeře jezdí lodě. Nic víc jsme nečekali. Ale jak jsme se autem prodírali stále
hustším davem lidí a masek, pojali jsme podezření, že míříme do epicentra
tohoto reje. Autem jsme dojeli téměř až k laguně na improvizované
parkoviště. Na břehu byla spousta stánků, lidí a stage, kde probíhal program a
koncerty. Prodírali jsme se davem, a v tom jsme si všimli, že k nám míří
masky klaunů na chůdách. Klaunům se moc nelíbilo, že náš společník Kai je o dvě
hlavy vyšší než průměrný Mexičan, a tak svou výškou konkuruje maskám na
chůdách. V tom okamžiku se z Kaie stala hlavní atrakce festivalu,
chtěli ho dovést na pódium, ale ubránil se a my hleděli se co nejrychleji
ztratit směrem za stage, kde byla nejvolnější úniková cesta.
Měli jsme namířeno k Pozo del Gavilán – jediné cenote
na severu Mexika. Šli jsme po náhorní plošině podél hrany, dole byla pole.
Přelezli jsme zídku areálu, ve kterém těží bílý kámen, prohlédli jsme si
kamennou stavbu, o které nevíme, zda to jsou ruiny domu, nebo nedokončená prezentace
místního kamene. Přelezli jsme zídku na opačném konci areálu, na ceduli byl
nápis, že kdo bude přistižen uvnitř, bude předán vyšší moci k posouzení prohřešku
vniknutí na cizí pozemek. A byli jsme na hraně propasti na slovo vzaté. Jestli
jste někdy zažili zklamání z propasti Macocha, tak tahle by byla přesně
taková, jakou jste si ji představovali. Kulatá díra do země, tak 50 metrů
hluboká a dole voda. Prý je možné dolu slanit i s kajakem. Potkali jsme tu
pár ozbrojených strážců pořádku, kteří říkali, že tam minulý týden uklouzl
nějaký student, ale zřejmě nespadl až úplně dolu. Nikde žádné zábradlí ani jiné
náznaky bezpečnostních opatření.
V informačním stánku na náměstí jsme se konečně
dozvěděli, co jsou zač ti ďáblové. Jedná se o nejstarší stále živou tradici
severního Mexika – Chicaleros. V podstatě slaví něco jako masopust.
Chicaleros pěstovali kukuřici, na začátku jara proto prosí bohy o dobrou úrodu.
V horách byli na úrodě dost závislí. Slavnost shodou okolností probíhá
souběžně s velikonočními svátky. Od středy masky vybírají peníze, v pátek
a v sobotu se tančí, ďáblové hlídají svou sestru, kterou v sobotu při
tanci někdo unese, aby si ji vzal za ženu. Následuje exemplární svatba, kterou
jsme neviděli, tak víc nevíme, ale jistě to byla velká show a legrace na
náměstí. Kromě těchto oslav město naplánovalo spoustu dalších aktivit, jako
závody na kolech pro všechny věkové kategorie a pohlaví.
Třetí linii oslav tvoří církevní představitelé kolem
kostela. Zašli jsme se zeptat kněze, co můžeme vidět v jeho režii. Před
kostelem stloukali kříže… těšit se tedy můžeme na křížovou cestu se všemi
zastaveními, jak se patří. Měli jsme na sobotu naplánovaný výlet, ale poslední
zastavení mě zajímalo, tak jsem se na několikrát vyptala, kde se to bude
odehrávat. Ptala jsem se kluků, kteří si chystali kříže: „Ale nenecháte se
přibít, že ne? Budete tam jenom přivázaní?“ A ten jeden zahodil všechno, co měl
v ruce: „Tak to teda ne, já myslel, že to bude doopravdy, jestli budeme
jenom přivázaní, tak to na to kašlu.“ Ale pochopila jsem, že to byla legrace,
že krev nepoteče a bude to jenom divadlo.
V sobotu jsme tedy vyrazili směr Rayones. Vyndali jsme
dětskou autosedačku a naskládali jsme se obě rodiny do našeho auta s dětmi
v nosítkách, aby si Mercedes neodřel podvozek na kamenité cestě. Opět jsme
několikrát platili chicaleros, a dnes s nimi byla i jejich sestra s chlupatou
hrudí. Cílem výletu byl Puente de Dios – Boží most. Nebýt parkoviště, na kterém
nebylo kde zaparkovat, prostě byste jeli po cestě, vlevo řeka, a najednou by
byla napravo. Řeka si promlela cestu spodem, nebo spíše šlo o ponornou řeku a
strop jeskyně se časem propadl, až zbylo jen jedno místo, které tvoří most.
Most je dost široký, porostlý keři, takže nahoře si těžko něčeho všimnete.
Nechali jsme auto u parkoviště a sešli dolů. Ten útvar vypadá jako položený
trychtýř. Dost tam foukalo. Na vyhlídce se fotí, na stěnách se leze, i když
prší, je to pod převisem. Materiál je ta jejich slepená usazenina. Žádná Pravčická
brána, ale na Mexiko dobrý. Potkali jsme tam majitele našeho hotelu a člověka, který má v Galeaně na starosti cestovní ruch, byl šťastnej jako blecha, že nás tu má. Popojeli jsme ještě kilometr po proudu k mostu,
chtěli jsme si udělat piknik u řeky. Pod mostem bylo narváno, jak je dobrým
mexickým zvykem, grilovalo se o 106. Přestože místo nebylo nic moc, chvilku
jsme se zdrželi, ale s koupáním to nemělo nic společného.
Do Galeany jsme se vrátili tak akorát, abychom se stihli
vypravit na poslední zastavení ukřižování Ježíše Krista. Scéna byla docela
dobře pojata, na autě s repráky četl kněz do mikrofonu, co se děje, na
opačném konci seděla skupinka žen v tunikách a bědovala, kolem pobíhali
římští vojáci ve stavebních helmách nastříkaných na stříbrno a uprostřed scény
ležely tři kříže s uvázanými hříšníky. Vojáci v červeném se
shromáždili u prvního kříže a celý dav diváků jim držel palce, protože
vztyčování kříže vypadalo docela divoce a napínavě. Ale podařilo se vztyčit
všechny tři kříže. Pak Ježíš zapomněl text, tak mu napovídali, a nakonec to kněz
dořekl za něj. Zjevně vybírali podle vlasů a ne rozumu. Setmělo se, už byla
docela zima a ti chudáci tam zůstali trčet jen v bederních rouškách. Typické
mexické dvouhodinové zpoždění… Utíkali jsme na večeři před davem, který nesl do
kostela Ježíšovo tělo – tentokrát již jen sochu. Byla jsem moc ráda, že jsem to
viděla, a že je nepřibíjeli hřeby, jak se to dělá v jiných mexických
končinách dodnes. Mám z toho docela silný zážitek i přes ty nedokonalé detaily,
které tu popisuji.
V neděli jsme vyrazili k domovu, ale protože se
neradi vracíme druhou stranou, rádi děláme okruhy. Přejeli jsme hory na druhou
stranu a zamířili k Saltillo od jihu. Na oběd jsme se zastavili v Arteaze,
čímž jsme si objevili naši oblíbenou víkendovou destinaci pro následující
podzim.
Žádné komentáře:
Okomentovat