pátek 19. února 2016

Doktoři a zdravotní systém

Od září a našeho příjezdu do Monterrey uplynulo pět měsíců. Tajemstvím tohoto půl roku je, že jsem těhotná. Takže dost pravděpodobně moje nadýmací potíže a únavu prvního měsíce pobytu nezpůsobily mexické fazole, ale jedna malá fazolka, která už má dávno ručičky a nožičky. Dostala jsem doporučení a kontakt na doktora. Všechny kontroly u doktora a trimestrální screeningy jsem podstoupila v Mexiku a jsem moc ráda. Se zdejší péčí jsem moc spokojená. Po kyselém ksichtu doktora v Praze, který se se mnou nebavil a nesdílel mou radost, jsem si ráda připlatila za soukromou péči s úsměvy, trpělivým doktorem, který mi všechno vysvětlil, a za jeho špičkové vybavení. Mám spoustu fotek z ultrazvuků a dokonce videa ze screeningů. Občas jsem měla pocit: "Pozor, to je ta Evropanka, roztahněte červený koberec, teď jí ukážeme, že tady se nemusí bát zdravotnictví, protože máme lepší mašiny než ti socani v Čechách."


Mexický zdravotní systém je moderní a v rukou soukromého sektoru. (Veřejné nemocnice také existují, ale tam byste se nechtěli léčit.) Stejně jako v USA, zdravotnictví je business. Doktoři jsou profesionální, světaznalí, z dobrých rodin, které jim zaplatily studia. Jejich ordinace jsou moderní, přívětivé a dobře technicky vybavené. V čekárně vyhrává hudba dle gusta sestřičky/asistentky. V přijímací kanceláři za zády pana doktora je okázalé akvárium s rybičkami. Pan doktor se usmívá, je milý, má zájem, je vstřícný... prostě všechno přesně naopak, než u českého doktora. Mexický doktor se musí snažit, pacienti jeho čas platí po každé návštěvě. Nebe a dudy. V některých případech si člověk rád připlatí za úsměv, pohled a pár trpělivých slov na vysvětlenou. U českého doktora mám pocit, že při prohlídce drmolivě diktuje sestře a lituje u toho, že to nemůže říci celé v latině, aby pacientka nerozuměla ani slovo. Všechno si syslí do svých elektronických karet, pacientce se nic neřekne. Otevřené dveře mezi ordinací, sesternou a někdy i čekárnou nejsou výjimkou - v Čechách. V Mexiku se dodržuje intimita pacienta. Zato jsou prudérní a nevyšetřují nahé pacienty, pokud to není nutné. Vystačí si s ultrazvukem. Rodinní příslušníci nemusejí čekat v čekárně, mohou být přítomni v kanceláři, někdy i v ordinaci. Ordinace je moderně vybavená, útulná a čistá. Svět venku na ulici je diametrálně odlišný od toho uvnitř. Nelze hodnotit dům doktora a chodník před ním. Veřejný prostor je zanedbaný. Ne však vnitřek, teprve ten je vizitkou špičkových služeb... Doktor se snaží se vám maximálně věnovat celý čas, který má pro vás vyhrazen. A pokud máte dotazy, nemá problém odpovídat na vaše e-maily do 9. hodiny večer. Pracovní doba může být posunutá - začne později dopoledne, zato ordinuje do osmi večer. Půl hodinová návštěva stála poprvé 1000 pesos, každá další 800 pesos. Na rozdíl od zkušenosti se zubařem ze San Cristóbal de las Casas (2010), který po 45 min prohlídce a konzultaci bolesti rostoucí osmičky nechtěl vůbec nic, protože neprovedl žádný zákrok.

2. až 7. měsíc jsem si užívala mexické péče, ve 14. týdnu jsem se ale registrovala do porodnice v Praze, a závěr těhotenství jsem odpočívala a zařizovala nákupy v Praze. Letěla jsem ve 29. týdnu. Od 26. týdne mohou letecké společnosti vyžadovat potvrzení o způsobilosti letět. Létat lze s většinou společností do 36. týdne.

Žádné komentáře:

Okomentovat