pátek 24. ledna 2014

New York

V 16,10 jsme dosedli do zamrzlého Newarku. Tohle mezipřistání si chceme užít, Lu si přál vidět Manhatan a já se těším, že ho provedu. Hostel máme v dochozí vzdálenosti od Penn Station, kde nás vysadil vlak z letiště. Je to na 11th Avenue u 23. ulice, Chelsea HighLine Hostel vypadá jako stará budova, která ještě smrdí železničářskou kolomazí. V pokoji je zima, okno netěsní, klimatizací táhne, topení netopí. Vyměňujeme jej za jiný pokoj, kde je to lepší, topí stoupačka. Je jasné, že spacáky, které si chceme pořídit, bude rozumnější pořídit ještě dnes večer. Nabrala jsem směr na Union Square, kde je obchod Paragon Sport, odkud pochází moje pohorky co mám na nohou a již nepřítomná softshelka a nepromokavá bunda. Lu si nevybral pohorky, ale sandále s gumovou špičkou a koupili jsme spacáky. V pokoji jsme vyzkoušeli, jak jdou pěkně sepnout a byli jsme rádi, že je na tu noc máme.

V New Yorku je tak -13°C, pocitem ale mnohem méně, fouká studený vítr. Máme nejteplejší zimní kabáty, dvě čepice, kapucu, šály, rukavice a stejně chodíme od dveří ke dveřím. Prošli jsme se po HighLine a zapadli do BH foto, kde prodávají pánové s licousy a čepičkami na temeni a zboží jezdí pod stropem na válečkových dopravnících, ale tubus a polarizační filtr na Lubošův foťák se v Americe nevyrábí. Přebíháme do Subwaye na oběd, a pak do Empire State Building, abychom si udělali obrázek o městě z ptačí perspektivy, nejde mi do hlavy, jak na tu ocelovou konstrukci nabalili tolik kamení. Central Station a rychle do knihovny, obdivujeme dřevem vykládaný sál čítárny. Dál do katedrály, ještě nikdy jsem neviděla katedrálu plnou lešení, jedinečný zážitek a velké překvapení z probíhající rekonstrukce. Další zastávka Apple Store, skleněná kostička a obchod s nejnovějšími produkty pod zemí je natřískaný lidmi. Procházka Central Parkem a hurá do metra a do DownTownu. Vystupujeme u GrandZero a veškeré priority se obratem mění. Fučí studený vítr od Hudson river a setmělo se. Winter Garden je v rekonstrukci, nechce se nám ale už ani vystrčit nos, tak zapadáváme do restaurace přímo v objektu. Hamburgry vnás zmizí na to tata a obdivujeme, jak tady všichni odvádí svou práci s nasazením. Každý, ať už číšník, hlídač nebo naháněč ztracených oveček, rád poradí, s úsměvem a hrdostí na svou práci. Žádné otrávené ksichty, i kdyby měly být neupřímné, je to fajn. Hned za restaurací je Irský památník, fotíme kry v přístavu a mažeme na metro zpátky nahoru. Poslední zastavení noční Times Square, ohřátí v několika nákupních centrech po cestě a hurá do hostelu. Ale tentokrát se v posteli ve spacácích nezahřejeme. Bereme batohy a pádíme zpátky na Penn Station. Asi už máme zamrzlé mozkové závity, protože jdeme od 11Av. na 8. a na 7. prohlásim, že to je ještě jednu. No a jaké to překvapení, když se octnu na 6. a musim se 2 vrátit... Urychleně kupujeme lístky a dobíháme vlak na Newark Penn Station a letiště. V odletové hale si vyhlídneme sedačky a uvelebíme se do spací polohy. Spánek je to věru nevalný, ale lepší že je ten přesun za námi. Ráno trochu stres s odbavením, zpoždění 1h s odletem, sedíme u nouzového východu a doufáme, že ho nebudeme muset použít.